ideedropper

Alle ideeën op een rijtje

Wij houden ons bezig met ideeën in organisaties. Noem het ideemanagement. Hartstikke interessant om te zoeken naar die ideeën en die gedachten die werk leuker, makkelijker en winstgevender kunnen maken. Hoe zorg je ervoor deze in beeld te krijgen? En vast te houden? Hoe voorkom je ze kwijt te raken?

Veel organisaties hebben hiervoor veel oplossingen.  Waar de ene organisatie de ouderwetse ideeënbus omarmt, vindt de andere antwoorden in een geavanceerd online ideeënsysteem. Los van de aanpak, is één vraag ontzettend belangrijk: wil je eigenlijk wel zoveel mogelijk ideeën verzamelen? Laten we daar nu een sterke mening over hebben. Ja, dat wil je. Zorg voor een basis van waaruit je verder kan. En maak het niet moeilijk om ideeën te delen.

Dit sluit niet aan bij iedereen. Er zijn organisaties die bang zijn voor ideeën.  Daarom willen ze alleen goede ideeën verzamelen. Ze doen dit door ideedrempels op te werpen. Pas met een uitgewerkte businesscase of winstinschatting mag het idee gedeeld worden. Maar deze organisaties hebben ongelijk. Het enige wat ze doen is de kans vergroten dat ze goede ideeën aan zich voorbij laten gaan. Of zelfs die gamechanger missen. Want goede ideeën zijn vaak degenen die op het eerste gezicht weinig bijzonder lijken. Ons advies luidt dan ook: begin met een platform waar plaats is voor alle aanzetjes en die schifting die komt wel.

Minstens zo belangrijk is dat openstaan voor alle ideeën een signaal geeft. Iedereen doet er toe en er is interesse voor alles dat speelt. De enorme kennis die met een dergelijke aanpak verzameld wordt, is de extra tijd meer dan driedubbel waard.

Bekijk ideedropper