ideedropper

Innovatie zonder subsidie

Gevonden in de  Google-statistieken. Hoog bij de meest gebruikte zoektermen in combinatie met innovatie is ‘subsidie‘. Het stond er en het zette me aan het denken. Waarom? De eerste reactie:

Doe het zelf!

Heel makkelijk, maar ook terecht. Ik herken in organisaties veel voorzichtigheid. Ik heb vaak het gevoel dat je met direct aanpakken een stuk verder kan komen. Niet zoeken naar subsidies, maar aan de slag. Dit lees je ook in de vakbladen, waarin de common sense luidt dat alleen flexibele, blijvend innoverende bedrijven het redden. Dan gaat het over die organisaties waar innoveren in het bloed zit. Waar iedereen zich verantwoordelijk voelt en meedenkt.

Voor veel organisaties klinkt dit als een utopie. Iets waar een cultuuromslag voor nodig is. Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Innoveren gaat niet altijd om grootse lange termijn plannen en projecten. Veel vaker gaat het om telkens dat volgende stapje. Daar is geen subsidie voor nodig. Dat kun je zelf. Door te luisteren naar betrokkenen, open te staan voor ideeën en durven te proberen. Innoveren kan je gewoon doen!

Bovenstaande klinkt stoer. Maar er is natuurlijk het één en ander tegen in te brengen. Bij innoveren weet je nooit of inspanningen zich uitbetalen. Er is ruimte nodig om bestaande systemen los te laten én voor mogelijke mislukkingen. Niet alle organisaties willen die ruimte vrijmaken. Een subsidie kan de lucht geven om dit wel te doen. Dat is op zijn minst een onderzoek op internet waard. Volgens mij daarmee de reden van eerstgenoemde Google-statistiek.

Hoe dan

Toch blijft het knagen, die behoefte aan ondersteuning. De kern van innoveren is dat je acties onderneemt om uiteindelijk zelf meer te verdienen. Innoveren is de kern van ondernemerschap. Als je innoveren ziet als het nemen van acties om bestaande processen (producten) te verbeteren, dan innoveert iedereen wel een beetje. Dit beetje kun je katalyseren door kaders te zetten waarbinnen innovaties een voedingsbodem vinden, door ervoor te zorgen dat er structureel oog is voor verbeteringen. Dit klinkt ambitieus. Maar dat hoeft het niet te zijn. Je kunt wekelijks in gezamenlijk overleg expliciet de vraag stellen: “wat kan er beter”? Je bent al met een omslag bezig als je hier serieus naar luistert. Dit voorbeeld zou op veel manieren gegeven kunnen worden. Het gaat om het inrichten van de organisatie op zo’n manier dat er ruimte voor ideeën en initiatieven is.

En wat dan als je inderdaad zo’n idee hebt, dat wel een uitgebreide onderzoeks- en probeertijd nodig heeft? Een traject waarin substantiële innovatietijd gaat zitten? Ook dan zijn er manieren om het zelf op te lossen. Als je er maar in gelooft. Wij hebben in een team van vijf afgesproken allemaal de eigen broek op te houden en de overige tijd te investeren in iets waar we achter staan. Door gewoon aan de gang te gaan, hebben we veel stappen kunnen zetten. Ook zonder subsidie. Is het makkelijk. Nee, echt niet altijd. Maar mijn punt is, dat het wel kan. Daarbij is mijn punt dat ik denk dat veel bedrijven kunnen groeien met meer durf en lef.

Zelf ook

Misschien omdat we er zelf zo mee bezig zijn, valt de statistiek op. Waarom triggerde mij dit zo (en mijn collega’s)? Wellicht omdat er een spiegel in zit. Ik heb graag een grote mond over ‘zelf innoveren’ en sta enorm voor aanpakken zonder subsidie. Maar ook ik heb gegoogled naar innovatie en subsidie. We zijn geëvolueerd van een beginnende tool voor ons adviesbureau tot een zelfstandig product. We begonnen met z’n tweeën en ik weet nog goed één van de eerste gesprekken: “als we dit gaan doorontwikkelen, dan zullen er toch zeker wel potjes te vinden zijn om de investering op z’n minst een beetje te dekken.” Achteraf wishful thinking, want geen euro losgekomen. Maar het typeert je eerste gedachte voordat je het onzekere traject van iets ontwikkelen ingaat.

Met deze ervaring weet ik dat ik er supertrots op ben dat het ons gelukt is om als jong bedrijf iets moois te ontwikkelen. Gewoon zelf, op eigen kracht. Daarmee hoop ik een miniduw te geven aan diegenen die willen verbeteren, maar niet weten hoe en onzeker zijn over uitkomsten. Google niet naar ‘innovatie & subsidie’, maar zoek combinaties als ‘innovatie & werkwijze’ of ‘innovatie & slagen’. En ga gewoon doen!

Bart